Det gode læringsmiljø
Kontorelever bliver motiveret af at blive bragt i spil og høre til – det giver dem mod på mere
God oplæring handler først og fremmest om tilknytning
Et effektivt og inkluderende oplæringsforløb for kontorelever handler om at skabe mere end en skolelignende læring. Fokus på kompetencer bør suppleres med fokus på elevernes udvikling og deres oplevelse af at blive en del af en faglighed og en arbejdsplads. Oplæringssteder kan styrke elevers tilknytning til faget og arbejdspladsen ved aktivt at inkludere dem i fællesskaber, udfordre dem konstruktivt og sikre den nødvendige støtte. På den måde kan eleverne tage ansvar og føle sig motiverede i deres daglige opgaver.
Suna Christensen
Antropolog, ph.d. og projektleder på rapporten ”Spor til gode oplæringsforløb”
Skab de bedste rammer for oplæringen
Undersøgelser blandt arbejdspladser med kontorelever peger på fire centrale temaer for et motiverende og udviklende forløb.
Tema #1
Ansvar og stolthed i arbejdet
Kontorelever har brug for at føle sig forbundet til arbejdspladsen og kontorfaget. Gennem oplæringen kan eleverne mærke ansvar og stolthed i arbejdet, bl.a. ved at give dem mulighed for at tage ejerskab over projekter, engagere sig med kunder og kolleger, og ved at opbygge en kultur af tillid.
Projekt- og procesansvar
Læring sker i hverdagen – både gennem opgaver og projekter, sidemandsoplæring eller andre initiativer. Sæt eleven i spil ved at give ansvar for faglige opgaver, projekter og processer eller for sociale aktiviteter, der styrker fællesskabet. Det skaber ejerskab og motiverer dem til at tage initiativ og se deres arbejde som betydningsfuldt.
Kontakt med kunder og kolleger
Når kontorelever får lov at gå forrest og repræsentere virksomheden professionelt, skaber det stolthed. Involver eleverne i opgaver, der indebærer direkte kontakt med kunder, borgere eller kolleger. Det udvikler deres faglige kompetencer og giver dem mulighed for at knytte sig mere til arbejdspladsen og til faget.
Tillid bygger selvtillid
Tillid er fundamentet for, at kontorelever føler sig trygge og motiverede under oplæringen. Skab en kultur af tillid, hvor eleverne får autonomi i deres opgaver. Det styrker deres selvtillid og engagement, når de bliver anerkendte for deres bidrag og får lov at vise deres evner.
3 gode råd
1. Giv eleverne ansvar fra dag ét
Lad eleverne tage ansvar for konkrete projekter og processer, så de føler et ejerskab og kan se, at deres arbejde har betydning.
2. Facilitér kundekontakt
Involver eleverne i møder og opgaver, der kræver direkte kontakt med kunder eller borgere, eller i opgaver eller projekter med andre kolleger.
3. Anerkend indsatsen
Vis eleverne tillid ved at give dem autonomi i deres opgaver og husk at anerkende deres bidrag løbende.
Tema #2
Fokus på fællesskab og tryghed
Når eleverne bliver en del af sociale og faglige fællesskaber, skaber det stærkere bånd til kollegerne. De føler sig mere trygge, engagerede og ”hjemme” på arbejdspladsen. Og det styrker deres professionelle udvikling og gør arbejdsdagen sjovere.
Mulighed for at bringe sig selv i spil
Det styrker elevernes udvikling og tilhørsforhold, når de bliver en del af både sociale aktiviteter og faglige samarbejder. Giv eleverne mulighed for at bringe deres kompetencer og erfaringer i spil. Involver dem i teamprojekter og faglige diskussioner – og vær åben over for deres input og idéer.
Formelle og uformelle fællesskaber
Fællesskaber kan både opstå i formelle og uformelle rammer. Skab muligheder for begge typer af fællesskaber, hvor eleverne kan udvikle venskaber og faglige relationer med kolleger. Det kan være gennem sociale arrangementer eller faste møder.
Et godt og sjovt arbejdsmiljø
Et stærkt fællesskab gør det sjovt og trygt at gå på arbejde. Det styrker læring og udvikling, og det hjælper eleverne med at opbygge netværk, som vil være værdifulde gennem hele deres oplæring og i deres videre karriere.
3 gode råd
1. Involvér eleverne i samarbejde
Giv eleverne mulighed for at bidrage til teamprojekter og vær åben over for deres input og idéer.
2. Arrangér sociale aktiviteter
Skab rammer for sociale arrangementer, både i og uden for arbejdstiden, for at styrke relationerne mellem elever og kolleger.
3. Skab plads til det ”uformelle”
Udover faste møder, check-ins og sparring, så giv eleverne mulighed for at deltage i de uformelle fællesskaber, fx faste fælles pauser, kaffe, frokost og gåture med kolleger.
Tema #3
Dygtiggørelse og ligeværdighed
Eleverne får lyst til at lære mere, når de føler sig inkluderet og som en del af teamet. Feedback, autentiske opgaver og læring gennem samarbejde og netværk, motiverer dem til at tage ansvar for deres egen udvikling.
Feedback og støtte
Konstruktiv feedback og løbende vejledning hjælper eleverne med at se, hvad de gør godt, og hvor de kan udvikle sig. Faste check-ins og feedback-sessioner hjælper ikke kun med at holde motivationen oppe, de skaber også en stærkere forbindelse mellem elev og arbejdsplads. Det gør det lettere at give feedback, og feedbacken bliver mere ærlig, når der er tillid og tryghed i forholdet.
Opgaver, der giver værdi og mening
Eleverne trives, når de føler, at de gør en reel forskel. Tildel eleverne reelle og udfordrende opgaver, der kræver kritisk tænkning og problemløsning. Når eleverne kan se, hvordan deres bidrag betyder noget for virksomheden, vokser deres motivation – og deres forståelse af, hvordan de spiller en rolle i organisationen.
Læring i samarbejde og netværk
Det styrker elevernes dygtiggørelse og lyst til at lære, når de har mulighed for at samarbejde og sparre med kolleger. Fremhæv vigtigheden af samarbejde ved at skabe et miljø, hvor eleverne opfordres til at dele erfaringer og stille spørgsmål. Tilbyd mentorordninger og netværksmuligheder, så eleverne kan lære af både erfarne kolleger og hinanden.
3 gode råd
1. Indbyd til feedback
Hjælp eleverne med at justere deres indsats gennem konstruktiv vejledning – og få fx lagt faste check-ins med eleven i kalenderen, særligt i starten af forløbet.
2. Tildel meningsfulde opgaver
Giv eleverne opgaver, der er autentiske og udfordrende, og hvor der tilsammen er en god blanding af rutineopgaver og varierende opgaver og projekter, både til den korte og den lange bane.
3. Skab mulighed for samarbejde og netværk
Tilbyd mentorordninger og netværksmuligheder, hvor eleverne kan lære af erfarne kolleger og af hinanden.
Tema #4
Styrk samarbejdet med skolen
Et godt samarbejde fremmer, at eleverne kan anvende deres teoretiske viden fra skoleopholdene i de praktiske opgaver på arbejdspladsen. Det skaber en naturlig synergi mellem teori og praksis.
Teori møder praksis
Et godt samarbejde fremmer, at eleverne kan anvende deres teoretiske viden fra skoleopholdene i de praktiske opgaver på arbejdspladsen. Det skaber en naturlig synergi mellem teori og praksis.
Rustet til fremtidige karrieremuligheder
Når elevernes viden fra skoleopholdene bliver inddraget i oplæringen på arbejdspladsen, skaber det en rød tråd i forløbet. Det fremmer deres udvikling, når de efter et skoleophold får arbejdsopgaver, der udfordrer dem og giver dem mulighed for at afprøve den nye viden i praksis. Det styrker deres kompetenceniveau, når de bliver udfordret med nye typer af opgaver.
3 gode råd
1. Vær nysgerrig på elevens skoleophold
Vis interesse for, hvad eleverne lærer på skolen, og spørg ind til deres forløb. Anerkend, at de er under uddannelse.
2. Opdatér oplæringsplanen løbende
Genbesøg jævnligt oplæringsplanen med elevernes læringsmål og opgaver, og justér til hvis det er relevant.
3. Informér om karriereveje
Giv eleverne indsigt i de karrieremuligheder, der findes på jeres arbejdsplads – både hvad angår roller, specialiseringer og muligheder for avancement