Dit forløb

Preboarding
Før eleven starter

Kategorien er tom

Onboarding
Elevens første tid

Kategorien er tom

Læring & udvikling
Elevens hverdag

Kategorien er tom

Overgang
Elevens vej videre

Kategorien er tom

Om siden

Det faglige Udvalg for Kontoruddannelser

Denne hjemmeside bygger på undersøgelser blandt arbejdspladser med kontorelever og eleverne selv. Formålet er at samle gode råd, metoder, aktiviteter og viden, der kan støtte en effektiv og inspirerende oplæring. 

Vi håber, at siden kan give dig ny inspiration og konkrete værktøjer til dit arbejde med kontorelever.

Udbredelse af erfaringer og ‘best practice’

I 2024 tog Det faglige Udvalg for Kontoruddannelser initiativ til to undersøgelser, der kortlægger god praksis for og viden om oplæring af kontorelever.

Undersøgelse 1

Rapport og skitsering: Hvordan skaber vi de bedste oplæringsforløb for kontorelever?

Undersøgelsen blev udført i 2024 af Implement Consulting Group.

I undersøgelsen afdækkes, hvad der kendetegner gode oplæringsforløb for kontorelever – konkrete aktiviteter, vigtige tematikker og god praksis. Udfaldet blev en skitsering af, hvilke faser og aktiviteter, der indgår i et godt oplæringsforløb.

Undersøgelse 2

Antropologisk undersøgelse: Spor til gode oplæringsforløb

Den antropologiske undersøgelse blev udført i 2024 af Suna Christensen, antropolog og ph.d. i skoleudvikling og bæredygtig pædagogik, og Jonas Sprogøe, cand.mag. i voksenpædagogik og ph.d. i organisatoriske læreprocesser.

I undersøgelsen belyses kontorelevers erfaringer og opfattelser af deres oplæringsforløb. Gennem elevbeskrivelser og en række billeder fra elevernes hverdag, som eleverne selv indsendte, blev der tegnet en række spor til gode oplæringsforløb – spor, der fremmer engagement og motivation gennem deltagelse og tilhør.

Kontakt os
Det faglige Udvalg for Kontoruddannelser
v/ Uddannelsesnævnet for handel- og kontorområdet
Vesterbrogade 6D, 4.
1620 København

T. 33 36 66 00
M. kontor@uddannelsesnaevnet.dk
W. uddannelsesnaevnet.dk

Før eleven starter (Preboarding)

Læg fundamentet for en god start

I kan gøre meget allerede inden første arbejdsdag for at få jeres kontorelev til at føle sig velkommen. En velplanlagt preboarding kan mindske nervøsitet og skabe positive forventninger til oplæringen.

Sådan bygger du dit elevforløb

Gå igennem hver af de fire faser i elevens oplæring og lad dig inspirere af de mange foreslåede aktiviteter.

Under hver fase findes en række kategorier med tilhørende aktiviteter. Gennemgå kategorierne én af gangen – og udvælg netop de aktiviteter, der vil passe til jeres elevs forløb.

Gå derefter videre til den næste fase.

Faser

1. Før eleven starter (Preboarding)

Kontakt eleven
Introducér nøglepersoner
Forbered oplæringsplan
Klæd eleven på
Klæd kontaktpersoner på

Aktiviteter

/ Introducér nøglepersoner

Ræk ud til eleven inden første officielle arbejdsdag for at hilse på og byde velkommen til teamet.
Kaffemøde
+
Morgenmad/frokost
+
Telefonopkald
+
E-mail
+
Firma event
+
Opret din egen aktivitet
+
Skab forbindelser mellem eleven og centrale personer, der vil spille en rolle i elevens oplæringsforløb.
Buddy
+
Elevansvarlig
+
Leder
+
Opret din egen aktivitet
+
Skab overblik over elevens læringsrejse fra start sammen med de kolleger, der bliver involveret i oplæringen af eleven. En god oplæringsplan sikrer struktur og giver retning og motivation.
Oplæringsplan
+
Opret din egen aktivitet
+
Del relevante materialer, så eleven kan få et indtryk af arbejdspladsen og hurtigere falde til.
Introduktionsprogram
+
Elevhåndbog
+
Opret din egen aktivitet
+
Del relevante materialer, så eleven er forberedt og klar til at starte allerede fra dag ét.
Check-in med oplæringsansvarlige
+
Check-in med buddy
+
Check-in med leder(e)
+
Opret din egen aktivitet
+

Elevens første tid (Onboarding)

Skab tryghed og engagement

En god onboarding er afgørende for, at jeres elev føler sig velkommen og hurtigt kommer godt i gang. I denne fase handler det om at integrere eleven både fagligt og socialt.

Sådan bygger du dit elevforløb

Gå igennem hver af de fire faser i elevens oplæring og lad dig inspirere af de mange foreslåede aktiviteter.

Under hver fase findes en række kategorier med tilhørende aktiviteter. Gennemgå kategorierne én af gangen – og udvælg netop de aktiviteter, der vil passe til jeres elevs forløb.

Gå derefter videre til den næste fase.

Faser

2. Elevens første tid (Onboarding)

Byd velkommen
Introducér til fællesskaber
Lær hinanden bedre at kende
Præsentér opgaver og mål
Få styr på det praktiske

Aktiviteter

/ Byd velkommen

Giv eleven en varm velkomst. Det skaber en positiv og inkluderende start.
Morgenmad
+
Frokost
+
Velkomstpakke & blomster
+
Rundvisning på kontoret
+
Velkomstbesked på intranet
+
Opret din egen aktivitet
+
Introducér eleven til forskellige fællesskaber i virksomheden. Det hjælper eleven med at opbygge sociale og professionelle netværk, der støtter elevens udvikling og inklusion.
Elevnetværk
+
Socialt arrangement
+
Faglige grupper & interessefællesskaber
+
Tværgående projekter
+
Opret din egen aktivitet
+
Planlæg møder med nøglepersoner i virksomheden, så eleven hurtigere kan forstå virksomhedens struktur og kultur og lære sine kolleger bedre at kende.
Check-ins med Buddy
+
Check-ins med den elevansvarlige
+
Møder med leder
+
Kaffemøder med kolleger
+
Opret din egen aktivitet
+
Sørg for at introducere og skabe klarhed om elevens opgaver og rolle fra start ved at tale den forberedte oplæringsplan igennem med eleven. Det hjælper eleven til at forstå sine opgaver og mål i en større sammenhæng og mindsker usikkerhed.
Oplæringsplan
+
Opgaveliste
+
Årshjul
+
Opret din egen aktivitet
+
Husk endelig at få de praktiske ting på plads, inden eleven starter. Det hjælper eleven med at føle sig velkommen.
IT-udstyr & systemer
+
Kommunikationsværktøjer
+
Obligatorisk træning
+
Opret din egen aktivitet
+

Elevens hverdag (Læring & udvikling)

Styrk kompetencer og motivation

Skab et miljø, hvor eleven vokser både fagligt og personligt gennem varierede opgaver, konstruktiv feedback, involvering i forskellige projekter og samarbejde med kolleger. På den måde kan I støtte elevens læring og udvikling og holde motivationen høj gennem hele forløbet.

Sådan bygger du dit elevforløb

Gå igennem hver af de fire faser i elevens oplæring og lad dig inspirere af de mange foreslåede aktiviteter.

Under hver fase findes en række kategorier med tilhørende aktiviteter. Gennemgå kategorierne én af gangen – og udvælg netop de aktiviteter, der vil passe til jeres elevs forløb.

Gå derefter videre til den næste fase.

Faser

3. Elevens hverdag
(Læring & udvikling)

Støt elevens udvikling
Oplæringsplan og skoleforløb
Samtaler med eleven
Sæt eleven i spil

Aktiviteter

/ Støt elevens udvikling

Læringen sker i hverdagen – både gennem opgaver, sidemandsoplæring og særlige initiativer. Her er bud på aktiviteter, der kan understøtte elevens daglige udvikling.
Skoleophold, kurser & netværk
+
Turnusordning
+
Mentorordning
+
Netværk for oplæringsansvarlige
+
Opret din egen aktivitet
+
Sørg for at sikre en sammenhængende og integreret læring for eleven. Det hjælper eleven til at omsætte den teoretiske viden til det praktiske.
Opfølgning på læringsplan
+
Valgfri specialefag
+
E-mail til afdelingen før/efter skoleforløb
+
Samtale før/efter skoleforløb
+
Opret din egen aktivitet
+
Sørg for at have løbende samtaler med eleven, hvor eleven kan modtage og give feedback samt reflektere over sin læring og udvikling.
Check-ins med nøglepersoner
+
Evalueringssamtaler
+
Opret din egen aktivitet
+
Giv eleven gradvist mere ansvar, som forløbet skrider frem. Det kan være ansvar for sociale aktiviteter, der styrker fællesskabet i afdelingen eller virksomheden, eller for faglige initiativer som opgaver og større projekter. På den måde får eleven mulighed for at vokse og tage aktiv del i arbejdspladsens udvikling.
Ansvar for sociale events
+
Ansvar for opgaver/projekter
+
Ansvar for oplæring/onboarding
+
Opret din egen aktivitet
+

Elevens vej videre (Overgang)

Understøt elevens næste skridt

Afslutningsfasen er vigtig for at sikre, at eleven føler sig klar til næste skridt i karrieren. Det er et godt tidspunkt til at reflektere, evaluere og tænke på, hvad det næste skridt er. Skab en afslutning, der giver eleven mod på mere – uanset om det er hos jer eller videre i karrieren.

Sådan bygger du dit elevforløb

Gå igennem hver af de fire faser i elevens oplæring og lad dig inspirere af de mange foreslåede aktiviteter.

Under hver fase findes en række kategorier med tilhørende aktiviteter. Gennemgå kategorierne én af gangen – og udvælg netop de aktiviteter, der vil passe til jeres elevs forløb.

Gå derefter videre til den næste fase.

Faser

4. Elevens vej videre
(Overgang)

Elevens fagprøve
Fastansættelse af elev
Markér forløbets afslutning
Hjælp eleven videre
Evaluering

Aktiviteter

/ Fastansættelse af elev

De sidste seks måneder af elevforløbet markerer en vigtig milepæl. Skolen tilrettelægger elevens afsluttende fagprøve, så den gennemføres inden for de sidste seks måneder. Det gør en stor forskel, at arbejdspladsen bakker positivt op og bidrager aktivt.
Valg af emne
+
Sparring om fagprøve
+
E-mail til team/afdeling
+
Øvefremlæggelse af fagprøven
+
Eksamensdagen
+
Opret din egen aktivitet
+
Den sidste tid er muligvis præget af overvejelser og dialoger om, hvorvidt elev skal ansættes hos jer. Sørg for at inddrag eleven på en god måde.
Samtale om fremtid
+
Fejring af ansættelse
+
Opret din egen aktivitet
+
Anerkend og fejr elevens bidrag og udvikling gennem forløbet. Det kan være en simpel afslutning med en personlig tak fra leder og kolleger eller en lille fejring.
Morgenmad/frokost
+
Reception
+
Tale
+
Symbolsk markering
+
Opret din egen aktivitet
+
Tilbyd støtte i overgangen til næste karriereskridt, hvad enten det er fastansættelse, videreuddannelse eller vejen videre.
Karrierevejledning
+
Hjælp til jobsøgning
+
Opret din egen aktivitet
+
Skab rum for gensidig feedback og refleksion i slutningen af elevens forløb. Det giver en klar forståelse af styrker og potentiale – både i relation til elevens videre karriere og for jeres elevforløb.
Afsluttende samtale
+
Overlevering
+
Opret din egen aktivitet
+